Suunnittelutoimisto Bob the Robot ilmoitti syyskuussa olevansa huolestunut Suomen identiteetistä ja kansallistunnisteista. Bob the Robotissa koettiin että ääriliikkeet olivat varastaneet visuaalisen identiteetin tavallisilta suomalaisilta. He palkkasivat ruotsalaisen suunnittelijan suunnittelemaan Suomelle uuden visuaalisen identiteetin. Nyt se on julkaistu.

Uusi Suomen visuaalinen identiteetti muodostuu Suomen lipun pysty- ja vaakapalkeista, sekä sydämestä. Kaikkia kolmea sinistä elementtiä voidaan käyttää kuvaesityksissä, mainoksissa tai muissa visuaalisissa sovelluksissa.

uusi_suomen_ilme_kassit

Lopputulos on hyvin yksinkertainen ja helppo soveltaa. Mutta mitä se kertoo suomalaisesta identiteetistä? Ja mitä uuttaa siinä on kaapattujen visuaalisten elementtien sijaan?

Uutta tässä yhteydessä on ainakin sininen sydän. Sydän viestii välittämisestä ja sininen – kylmyydestä. Noh, ainakin se on totta, olemme tunnepuolelta melko pidättyväisiä.

Siniset palkit ovat hyvin yksinkertaisia ja selkeitä. Jopa ankaria. Kuten … suomalaiset.

Henkilökohtaisesti – suomalaisena – minua viehättää pelkistetty selkeys ja yksinkertaisuus. Ne ovatkin tapauksen ilmeisiä brändiattribuutteja. Mutta missä ovat ahkeruus, luovuus, luotettavuus, rohkeus ja innovatiivisuus? Niillähän meitä suomalaisia kuitenkin usein kuvataan.

Bob the Robotin esitys on nähtävä keskustelun avauksena, ennemmin kuin Suomen uutena visuaalisena identiteettinä. Johtaako se sitten uuteen visualisointiin ei ole olennaista. Tärkeintä on se, että suomalaiset yritykset alkavat vakavasti kehittämään omia visuaalisia identiteettejään ja brändi-ilmeitään. Se on yksi tehokas keino edistää kilpailukykyä ja lisätä työpaikkojen määrää. Meille kaikille ahkerille, luoville, luotettaville, rohkeille ja innovatiivisille suomalaisille.

PS. Itse aion edelleenkin heiluttaa sinivalkoista lippua kun siltä tuntuu. Vaikka en olekaan ääri-ihminen.

Mainokset