Mitä ihmettä logoille on tapahtunut? Näyttää, että entistä strategisemman brändäyksen keskellä logon sisällölliset ja visuaaliset mahdollisuudet on tyystin unohdettu.

Muun muassa Google, Lenovo, Pepsi ja Microsoft ovat siirtyneet käyttämään yksinkertaisia groteskeista fonteista ponnistavia tekstilogoja. Myös yhä useampi uuden yrityksen logo on äärimmäisen pelkistetty. Antikva-fonttia, moni-ilmeisiä kuvioita tai piirrettyjä vapaamuotoisia liikemerkkejä ei näy missään.

Viime aikaisten tutkimusten mukaan ihmiset muodostavat pitkälle meneviä arviointeja yrityksestä pelkästään logon perusteella. Logojen merkitykset, sisällöt, muodot, kaaret, mittasuhteet, värit ja tekstityypit vaikuttavat voimakkaasti käsityksiin tuotteen, palvelun tai yrityksen ominaisuuksista.

Tutkimukset kertovat myös, että liikemerkki logon yhteydessä edesauttaa emotionaalisen suhteen syntymisen brändiin. Merkit ja symbolit ylittävät lisäksi helpommin kieli- ja kulttuurirajat. Logo on parhaimmillaan tehokas symboli yrityksen arvoille ja tavoitteille.

Monessa tapauksessa logo on jopa yhtä kuin brändi!

Nyt kaivataankin brändäykseen persoonallisten liikemerkkien ja rohkeasti muotoiltujen tekstilogojen esiinmarssia. Tai peräti logoistista vallankumousta!

Logon merkityksen ymmärtämisestä on sentään merkkejä. Volkswagen on ilmoittanut uusivansa tunnuksensa, eli logonsa. Taustalla on maineongelma yhtiön manipuloitua autojensa päästömääriä. Maineen menettäminen on otettu yhtiössä niin vakavasti, että on otettu aiheelliseksi kajota kruununjalokiveen – logoon. Näin halutaan viestiä asiakkaille, että uusi Volkswagen on eri kuin vanha.

Onkin yllättävää mihin suuntaan logojen suunnittelu on viime vuosien kulkenut. Myös moni suunnittelija ja konsultti julistaa ”Less is more!”. Moinen äläys kaipaisi todistusaineistoa tuekseen.

Tätä menoa logot alkavat muistuttaa liiaksi toisiaan. Ovatko siis suunnittelija tulleet laiskoiksi vai laittavatko brändivastaavat suitset liian tiukalle? Kuka päättää logojen suuntaviivat ja millä perusteilla?

Logojen yksinkertaisuus ei sulje pois oivallusta, omaperäisyyttä eikä tarinankerrontaa. Monikulttuurisessa ja visualisoituvassa maailmassa omaperäinen ja rohkea logodesign on tärkeämpää kuin koskaan.

PS. Käytän kirjoituksessa termiä ”logo” tarkoituksellisen vapaamuotoisesti kaikista yritystunnuksista.

Mainokset